Matematikk 1–10 (MAT01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- ordne tall, mengder og former ut fra egenskaper, sammenligne dem og reflektere over om det kan gjøres på flere måter
- utforske tall, mengder og telling i lek, natur, billedkunst, musikk og barnelitteratur, representere tallene på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
- eksperimentere med telling både forlengs og baklengs, velge ulike startpunkter og ulik differanse og beskrive mønstre i tellingene
- utforske og beskrive generelle egenskaper ved partall og oddetall
- beskrive posisjonssystemet ved hjelp av ulike representasjoner
- plassere tall på tallinjen og bruke tallinjen i regning og problemløsing
- utforske addisjon og subtraksjon og bruke dette til å formulere og løse problemer fra lek og egen hverdag
- utforske den kommutative og den assosiative egenskapen ved addisjon og bruke dette i hoderegning
- kjenne igjen og beskrive repeterende enheter i mønstre og lage egne mønstre
- utforske, tegne og beskrive geometriske figurer fra sitt eget nærmiljø og argumentere for måter å sortere dem på etter egenskaper
- måle og sammenligne størrelser som gjelder lengde og areal, ved hjelp av ikke-standardiserte og standardiserte måleenheter, beskrive hvordan og samtale om resultatene
- forklare hvordan man kan beskrive tid ved hjelp av klokke og kalender
- lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Elevene viser og utvikler kompetanse i matematikk på 1. og 2. trinn når de får eksperimentere med og beskrive ulike egenskaper og strukturer i tall- og figurmønstre i utforskende lek, kunst og hverdagssituasjoner. Elevene viser og utvikler også kompetanse i matematikk når de undrer seg, stiller matematiske spørsmål og forklarer og argumenterer for egne løsninger. Videre viser og utvikler de kompetanse ved å ta i bruk enkle fagbegreper.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske matematikk gjennom å bevege seg, leke, undre seg og bruke sansene. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i regning og tallforståelse. Elevene skal få mulighet til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i utforsking og problemløsing knyttet til tall og mønstre og kompetansen sin i kommunikasjon med matematiske begreper.