Matematikk 1–10 (MAT01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 3. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utvikle og bruke hensiktsmessige strategier for subtraksjon i praktiske situasjoner
- utforske og forklare sammenhenger mellom addisjon og subtraksjon og bruke det i hoderegning og problemløsing
- utforske multiplikasjon ved telling
- eksperimentere med multiplikasjon og divisjon i hverdagssituasjoner
- representere multiplikasjon på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
- bruke kommutative, assosiative og distributive egenskaper til å utforske og beskrive strategier i multiplikasjon
- beskrive likhet og ulikhet i sammenligning av størrelser, mengder, uttrykk og tall og bruke likhets- og ulikhetstegn
- utforske likevekt og balanse i praktiske situasjoner, representere dette på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
- bruke ulike måleenheter for lengde og masse i praktiske situasjoner og begrunne valget av måleenhet
- eksperimentere med og forklare plasseringer i koordinatsystemet
- lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill knyttet til koordinatsystemet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget på 3. trinn når de utforsker og finner sammenhenger i regneartene og bruker det for å forklare tenkemåtene sine. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker ulike problemløsingsstrategier i utforskingen av matematikk i hverdagen. Videre viser og utvikler de kompetanse i matematikk når de undrer seg, stiller matematiske spørsmål, tester og bruker matematiske begreper og forklarer og argumenterer for egne løsninger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske matematikk gjennom å bevege seg, leke, være kreative og undre seg. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i regning og tallforståelse. Elevene skal få mulighet til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i utforsking og problemløsing knyttet til regnestrategier og kompetansen sin i kommunikasjon med matematiske begreper.