Matematikk 1–10 (MAT01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 8. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke potenser og kvadratrøtter i utforsking og problemløsing og argumentere for framgangsmåter og resultater
- utvikle og kommunisere strategier for hoderegning i utregninger
- utforske og beskrive primtallsfaktorisering og bruke det i brøkregning
- utforske algebraiske regneregler
- beskrive og generalisere mønstre med egne ord og algebraisk
- lage og løse problemer som omhandler sammensatte måleenheter
- lage og forklare regneuttrykk med tall, variabler og konstanter knyttet til praktiske situasjoner
- lage, løse og forklare ligninger knyttet til praktiske situasjoner
- utforske, forklare og sammenligne funksjoner knyttet til praktiske situasjoner
- representere funksjoner på ulike måter og vise sammenhenger mellom representasjonene
- utforske hvordan algoritmer kan skapes, testes og forbedres ved hjelp av programmering
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget på 8. trinn når de utforsker og generaliserer matematiske sammenhenger algebraisk. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de utforsker i praktiske sammenhenger og oversetter mellom representasjonsformer i problemløsing og modellering. Videre viser og utvikler de kompetanse i matematikk når de resonnerer over og argumenterer for framgangsmåter og løsninger.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får utforske matematikk og løse matematiske problemer gjennom å bruke strategier, være kreative, resonnere og reflektere. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i matematikk. Elevene skal få mulighet til å prøve og feile. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over sin egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å se sammenhenger i funksjoner og algebra, kompetansen sin i problemløsing og kompetansen sin i å argumentere for løsninger.