Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til og reflektere over andres presentasjoner, og bygge egen argumentasjon på andres innspill
- reflektere over hvordan ulik språkbruk kan uttrykke holdninger til medmennesker
- fortelle, informere, argumentere og reflektere muntlig og skriftlig
- gjenkjenne og bruke ulike språklige og estetiske virkemidler og retoriske appellformer
- lese ulike teksttyper av varierende lengde og kompleksitet, og sammenligne og tolke tekstene
- velge og bruke hensiktsmessige lese- og læringsstrategier i arbeid med faget
- reflektere over hvordan samiske tenkemåter, samiske muntlige fortellertradisjoner og samiske verdier kommer til uttrykk i samisk litteratur
- bruke relevante begreper og fagspråk knyttet til ulike samiske emner og verdier
- sammenligne sagn- og eventyrvarianter og muntlige tradisjoner fra ulike samiske områder
- utforske og gjøre rede for likheter og forskjeller mellom samiske språk
- bruke relevant fagspråk for å forklare og analysere tekst og språk
- planlegge og utforme ulike typer tekster med struktur tilpasset innhold, formål og mottaker
- bruke regler for rettskriving, språkets formverk og tekstbinding i skriftlig kommunikasjon og tekstskaping
- vurdere ulike kilders troverdighet, pålitelighet og relevans, og bruke kilder i eget arbeid på en etterrettelig måte
- vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra varierte faglige kriterier
- reflektere over hvordan andre språk påvirker samiske språk og hvordan man kan bevare og utvikle samisk på ulike arenaer
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på 8., 9. og 10. trinn når de uttrykker seg muntlig og skriftlig med et variert og sikkert språk om ulike faglige emner. Videre viser og utvikler de kompetanse når de tilpasser egne muntlige og skriftlige framstillinger til mottaker, innhold og formål.De viser og utvikler også kompetanse når de får anledning til å lese et variert utvalg teksttyper, og velger tilnærmingsmåter ut fra formål med lesingen. De viser og utvikler dessuten kompetanse når de planlegger og bearbeider ulike typer tekster ut fra kunnskap om språk og tekst, ut fra faglige kriterier, og etter tilbakemeldinger fra andre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte muntlige, skriftlige og praktiske aktiviteter der elevene arbeider både alene og sammen med andre. I aktivitetene skal det legges til rette for at elevene kan løse faglige utfordringer i både kjente og ukjente situasjoner og for at de må reflektere over ulike problemstillinger knyttet til faglig arbeid. Læreren og elevene skal være i dialog om kompetansen og utviklingen elevene viser i samisk som førstespråk, og de skal å anledning til å prøve seg fram for å lære. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle sin muntlige kompetanse i faget, bearbeide egne tekster og utvikle utholdenhet i lesing av lengre tekster. Videre skal eleven kunne bruke veiledningen for å videreutvikle faglige kunnskaper og planlegge videre arbeid og progresjon i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som førstespråk ved avslutningen av opplæringen etter 10. trinn. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk muntlig basert på den faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk skriftlig basert på den faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist i et utvalg lengre og kortere tekster i ulike sjangre og for ulike formål.