Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Fagenes relevans og sentrale verdier
Samisk som førstespråk er både et språkfag og et danningsfag. Samisk som førstespråk er sentralt for kommunikasjon, danning, kulturforståelse og identitetsutvikling. Opplæringen i samisk som førstespråk skal bygge på grunnleggende verdier i både det samiske og det norske samfunnet, som menneskeverd, demokrati, likeverd, fellesskap og mangfold. Faget skal ta utgangspunkt i elevenes bakgrunn, i samisk kultur og samiske verdier som blant annet tradisjonell kunnskap, slekts- og familierelasjoner og områdetilhørighet. Faget skal fremme verdier og positive holdninger som bidrar til å støtte opp om det samiske fellesskapet både lokalt og i hele Sápmi/Sábme/Saepmie. Faget skal gi alle elever, også elever som får fjernundervisning, kompetanse gjennom sterke språkopplæringsmodeller.
Alle fag skal bidra til å realisere verdigrunnlaget for opplæringen. Faget skal styrke og utvikle elevenes muntlige og skriftlige språkkompetanse slik at de blir trygge språkbrukere og utvikler et positivt selvbilde og en trygg identitet. I faget blir elevene kjent med samiske muntlige tradisjoner, skriftlige tekster og språklig mangfold, og dette skaper rom for opplevelser, tolkning og refleksjon. Kunnskap om og bevissthet om samiske språk, samiske fortellertradisjoner og samisk kultur, bidrar til at elevene kan ta vare på og utvikle språket i fremtiden.
Ulike språk- og opplæringsarenaer, både i og utenfor skolen, gir elevene muligheter til å få varierte erfaringer og ulike perspektiver og ideer, og det gir dem muligheter til å utvikle ulike uttrykksformer. Et godt språklig og kulturelt grunnlag er en forutsetning for å utvikle utforskertrang og skaperglede og bidrar til å forberede elevene på livslang læring. Faget skal bidra til at elevene utvikler god dømmekraft, gjennom å utvikle deres evne til kritisk tenkning og deres etiske bevissthet.
Faget skal bidra til elevenes sosiale læring og til at elevene forberedes til å delta i demokratiske prosesser innenfor ulike samfunnsområder og i arbeidslivet. Faget skal bidra til at elevene ser på sin samiske kompetanse som en ressurs i samfunnet, og til at de rustes til å ta del i både tradisjonelle næringer og framtidens arbeidsliv. Elevene skal kunne bruke sin flerspråklige og flerkulturelle kompetanse i ulike samiske, nasjonale og internasjonale sammenhenger og i urfolkssammenhenger.
Læreplanen i samisk som førstespråk må ses i sammenheng med læreplanen i norsk for elever med samisk som førstespråk.