Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta aktivt i utforskende samtaler og diskusjoner, uttrykke egne meninger og respondere på andres innspill
- lese og reflektere over et variert utvalg av tekster fra fortid og samtid
- beskrive og drøfte hvordan samisk litteratur er knyttet til samisk kultur og identitet
- reflektere over et utvalg samiske fortellinger og sammenligne med tekster fra andre urfolk
- utforske hvordan andre språk påvirker samisk og utvikle bevissthet om hvordan man tar vare på samiske språk
- bruke tradisjonelle samiske uttrykksmåter og terminologi i arbeid med fag
- kommunisere klart og forståelig muntlig og skriftlig i yrkesrelevante sammenhenger
- orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon
- bruke relevant fagspråk til å presentere, dokumentere og drøfte faglige emner og arbeidsprosesser
- skrive og utforme ulike tekster med god struktur og tekstbinding og mestre tegnsetting og rettskriving
- velge og bruke egnet språk- og kommunikasjonsteknologi ut fra behov og formål
- vurdere og bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster ut fra kunnskap om språk og tekst, tilbakemeldinger og faglige kriterier
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram når de reflekterer over faglige emner og ulike muntlige og skriftlige tekster. Videre viser og utvikler de kompetanse når de utforsker faglige emner med kritisk bruk av kilder og presenterer dette i muntlige og skriftlige tekster med språk, struktur og sammenheng tilpasset sjanger og formål. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de bruker kunnskaper om språket som system til å utforske og sammenligne språk, og når de reflekterer kritisk over egne og andres muntlige og skriftlige tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst og kreativitet gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide oppdagende og utforskende, både alene og i samarbeid med andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som førstespråk, og de skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen utvikling i faget. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle muntlige og skriftlige ferdigheter i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som førstespråk ved avslutningen av opplæringen etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i samisk som førstespråk basert på den samlede faglige, språklige og kulturelle kompetansen eleven har vist når eleven har kommunisert faglig innhold muntlig og basert på kompetansen eleven har vist i skriftlige tekster i ulike sjangre og for ulike formål.