Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kjerneelementer
Sámástit/Sámástit/Saemiestidh
Elevene skal utvikle sine muntlige ferdigheter og få positive opplevelser ved å uttrykke og utfolde seg i ulike sammenhenger. Elevene skal kunne lytte til, forstå og bruke et variert muntlig språk i samtale, kommunikasjon og samhandling. Dette innebærer også at de skal kunne tilpasse sine muntlige framstillinger til mottaker, form, innhold og formål.
Utvikling av lesekompetanse
Elevene skal kunne lese og reflektere over ulike typer tekster og bruke lesingen for å lære og for å oppleve leseglede. Elevene skal lese et variert og bredt utvalg av ulike typer digitale og papirbaserte tekster. Tekstene skal være knyttet til elevenes egen samtid og til samisk kultur og fortellertradisjon fra fortid og samtid. Ved å lese skjønnlitteratur og sakprosa skal elevene få estetiske opplevelser og mulighet til å bli engasjert. De skal undre seg over, lære om og få innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser. Elevene skal vurdere og reflektere kritisk over teksters relevans, troverdighet og påvirkningskraft.
Utvikling av skrivekompetanse
Elevene skal oppleve det som meningsfullt å utvikle skriftlige ferdigheter, å skape tekster og å kommunisere skriftlig. Elevene skal kunne velge skriftlige uttrykksformer etter formål, tema, innhold og mottaker. De skal kunne vurdere egne og andres tekster og bearbeide tekster etter tilbakemeldinger. De skal kunne skrive ved hjelp av digitale verktøy og med funksjonell håndskrift. Elevene skal utvikle kompetanse i å velge og bruke hensiktsmessig digital språk- og kommunikasjonsteknologi til å skape tekster, både alene og i samarbeid med andre.
Språket som system og mulighet
Elevene skal bli trygge og bevisste språkbrukere med et variert og presist språk. De skal kunne se sammenhenger mellom talespråk og det normerte skriftspråket. Elevene skal utvikle kompetanse i og få erfaring med å bruke språkets system og strukturer så vel som språkets retoriske og estetiske sider. Elevene skal utvikle et metaspråk og begrepsapparat for å forstå og beskrive grammatiske og estetiske sider av språket. Elevene skal forstå og bruke samiske begreper, ord og uttrykk, også for tall, størrelser og målenheter, i arbeidet med ulike temaer og tekster.
Språkmangfold i Sápmi/Sábme/Saepmie
Elevene skal utvikle kunnskap om det samiske språkmangfoldet i ulike områder. De skal få kunnskap om situasjonen til de samiske språkene både i et historisk perspektiv og i et samtidsperspektiv. De skal ut fra et allsamisk perspektiv og ut fra et urfolksperspektiv utvikle kompetanse i og bevissthet om sammenhengene mellom språk, kultur og identitet.