Samisk som førstespråk (SFS01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte til andre, stille oppklarende og utdypende spørsmål, og følge opp innspill fra andre
- lytte til, samtale om og utforske ulike typer muntlige og skriftlige tekster
- lese ulike teksttyper med flyt og forståelse av innhold og formål
- samtale om forskjeller mellom meninger og fakta
- utforske og beskrive hvordan ordvalg og stemmebruk kan brukes som virkemidler
- fortelle, beskrive og argumentere muntlig og skriftlig
- bruke ulike strategier og digitale ressurser for å skape tekster
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng
- bruke regler og mønstre i språkets formverk og setningslære i egen tekstskaping
- bruke metaspråk i samtale om de mest sentrale strukturene i språket
- finne, velge, bruke og oppgi kilder i eget arbeid
- vurdere egne og andres tekster og bearbeide egne tekster utfra tilbakemeldinger og valgte kriterier
- eksperimentere med ulike strategier for å lære
- sammenligne egen dialekt med skriftspråket
- samtale om språk og språkblanding
- bruke ord og begreper knyttet til tradisjonell kunnskap, natur og samfunn
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som førstespråk på 3. og 4. trinn når de får anledning til å vise lytteforståelse og bruke et relevant ordforråd og språk i egne framstillinger om ulike faglige emner. De viser og utvikler også kompetanse når de leser tekster av ulik lengde med flyt og forståelse. Videre viser de kompetanse når de bruker hensiktsmessig språk og hensiktsmessige kilder i egen tekstskaping.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å legge til rette for varierte muntlige, skriftlige og praktiske arbeidsmåter. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som førstespråk, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får bedre til enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle muntlige ferdigheter, og lese- og skrivekompetanse i arbeid med språk og tekster.