Læreplan i markedsføring og ledelse - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (MFL1-02)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Markedsføring og ledelse 1
Marked og målgrupper
- forklare innholdet i markedsføringsbegrepet og gi en oversikt over den historiske utviklingen fra produksjonsorientert til kunde- og markedsorientert organisasjon
- gjøre rede for hva som kjennetegner forbrukermarkedet og profesjonelle og internasjonale markeder
- gjøre rede for krav til segmenter, segmenteringskriterier og segmenteringsstrategier på ulike markeder
- segmentere og foreslå aktuelle målgrupper for en organisasjon
Psykologi og kjøpsatferd
- reflektere over forbrukeren som et individ med behov, personlighet, holdninger og motivasjon
- vurdere hvilke konsekvenser sosial og kulturell tilhørighet har for kjøpsatferd
- gjøre rede for kjøpsroller og kjøpsprosessen på forbrukermarkedet og de profesjonelle markedene
- gjøre rede for diffusjon og adopsjon av innovasjoner
Situasjonsanalyse og markedsinformasjon
- gi en oversikt over interne og eksterne arbeidsbetingelser og gjøre rede for hvilken betydning de har for en organisasjon
- gjennomføre en situasjonsanalyse
- gjøre rede for de viktigste komponentene i et moderne markedsinformasjonssystem
- gjøre rede for ulike former for kvalitative og kvantitative markedsundersøkelser
- innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte
Konkurransemidlene
- gjøre rede for produktbegrepet, produktutvikling og produkters livssyklus
- drøfte betydningen av service som del av en produktleveranse
- presentere ulike metoder for prissetting og forklare fordeler og ulemper ved pris som konkurransemiddel
- vurdere hvordan pris kan fastsettes i forskjellige faser i et produkts livssyklus og differensieres i forhold til ulike segmenter
- gjøre rede for ulike former for distribusjon og ulike aktørers funksjoner i en distribusjonskanal
- utrede ulike former for kjedesamarbeid
- presentere en kommunikasjonsmodell og gjøre rede for hva som menes med markedskommunikasjon
- gjøre rede for ulike former for massekommunikasjon
- vurdere markedskommunikasjon med utgangspunkt i sentrale bestemmelser i markedsføringsloven, varemerkeloven og åndsverksloven
- produsere enkelt reklamemateriell ved hjelp av digitale verktøy
- gjøre rede for salgsprosessen og diskutere faktorer som påvirker den
- gjennomføre salgssamtaler og enkle forhandlinger
Organisasjon og ledelse
- beskrive ulike måter en organisasjon kan bygges opp på
- gjennomføre en enkel analyse av en organisasjons bedriftskultur
- drøfte aktuelle tiltak som ledelsen kan iverksette for å utvikle organisasjonskulturen
7 av 9