Læreplan i markedsføring og ledelse - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering (MFL1-02)
Utgått
Denne læreplanen er utgått.
Markedsføring og ledelse 2
Situasjonsanalyse og markedsinformasjon
- gjennomføre en konkurrentanalyse
- vurdere en organisasjons videre framdrift med utgangspunkt i situasjonsanalyse og konkurrentanalyse
- gjennomføre en markedsundersøkelse og presentere resultatene av den skriftlig, muntlig og digitalt
- bearbeide, analysere og tolke innhentede data ved hjelp av digitale verktøy
- innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte
- vurdere mulige feilkilder og etiske problemstillinger ved gjennomføring av markedsundersøkelser
Personalutvikling og ledelse
- gjøre rede for personalets og ledelsens rolle og betydning i en organisasjon
- diskutere mulige konsekvenser av personalkonflikter og hvordan slike konflikter kan håndteres
- drøfte hvordan medarbeidersamtaler kan brukes som verktøy i personalarbeid
- vurdere hvordan en organisasjon kan arbeide strategisk med planmessig rekruttering, motivering, kompetanseutvikling og evaluering
- vurdere tiltak for å motivere og utvikle personalet som ledd i en organisasjons internmarkedsføring
Konkurransemidlene
- drøfte merkevarebyggingens funksjon og rolle i produktbeslutninger
- gjøre rede for innholdet i begrepene merkeelementer og merkeverdi og analysere merkevarers betydning for posisjonering
- gjøre rede for psykologisk prising, prisfølsomhet og priselastisitet
- beregne pris ved hjelp av verdibasert og kostnadsbasert prisstrategi
- drøfte ulike former for vertikal og horisontal integrasjon
- drøfte makt og avhengighet i distribusjonssystemet
- gjøre rede for elektronisk handel som en del av et distribusjonssystem
- vurdere og anbefale aktuelle distribusjonsstrategier for en organisasjon
- drøfte fordeler og ulemper ved bruk av ulike former for medier og begrunne valg av mediemiks
- anbefale en realistisk kommunikasjonsstrategi med utgangspunkt i markedets, organisasjonens og produktets karakter
- vurdere hvordan produkt, pris, distribusjon og markedskommunikasjon kan brukes som konkurransemiddel
Markedsstrategi og markedsplanlegging
- formulere visjon, forretningsidé og overordnet mål for en organisasjon
- formulere markedsmål ved hjelp av et målhierarki
- bruke ekspansjonsmatrisen som ledd i utformingen av en organisasjons strategi
- utarbeide en enkel markedsstrategi rettet mot forbrukermarkedet med utgangspunkt i konkurransemidlene
- presentere en aktivitetsplan og et enkelt budsjett for å gjennomføre aktivitetene i markedsplanen
- forklare hvordan organisasjoner kan kontrollere og evaluere sine markedsaktiviteter
Etikk og samfunnsansvar
- gjøre rede for hva som menes med økonomisk bærekraftig forretningsdrift
- drøfte organisasjoners samfunnsansvar ut fra et etisk og et forretningsmessig perspektiv
- vurdere sammenhengen mellom en organisasjons samfunnsansvar og omdømme
- formulere mål for en organisasjons samfunnsansvar og utarbeide bedriftsetiske retningslinjer
8 av 9