Læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk (NOR3-01)
Utgått
Hovedområder
Faget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål innenfor. Hovedområdene utfyller hverandre og må ses i sammenheng.
Norsk har kompetansemål etter 2., 4., 7. og 10. årstrinn i grunnskolen og etter Vg1 Vg2 og Vg3 i studieforberedende utdanningsprogram i videregående opplæring. I yrkesfaglige utdanningsprogram er det kompetansemål etter Vg2 og etter påbygging til generell studiekompetanse
Oversikt over hovedområder:
Årstrinn | Hovedområder | |||
1.–10. Vg1-Vg3
|
Muntlige tekster |
Skriftlige tekster
|
Sammensatte tekster |
Språk og kultur
|
Muntlige tekster
Hovedområdet muntlige tekster dreier seg om muntlig kommunikasjon, det vil si å lytte og tale og utforske muntlige tekster. Muntlig kommunikasjon er grunnleggende i innlæringen av nye språk. Sentralt er utvikling av språklige roller og sjangere og forståelse for hvordan man tilpasser språk og form til mottaker og til formålet med teksten. Å lytte og tale er en del av hverdagens omgangsformer og er sentralt for sosial og kulturell kompetanse og for estetisk utfoldelse og opplevelse. I videregående opplæring inngår også utvikling av grunnleggende kompetanse i tolking fra samisk til norsk.
Skriftlige tekster
Hovedområdet skriftlige tekster dreier seg om skriftlig kommunikasjon, det vil si å lese og skrive norsk i ulike sjangere og å lese og forstå sakprosa og skjønnlitteratur fra ulike tidsepoker og kulturer. Lesing og skriving forstås som parallelle prosesser i den enkeltes læring, dvs. at eleven utvikler skrivekompetanse gjennom å lese og lesekompetanse gjennom å skrive. Det arbeides med å stimulere til lese- og skrivelyst og til å utvikle lese- og skrivestrategier i en sammenhengende progresjon gjennom hele det 13-årige løpet.
Sammensatte tekster
Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier, aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster.
Språk og kultur
Hovedområdet Språk og kultur dreier seg først og fremst om norsk språk- og tekstkultur, men med samiske, nordiske og internasjonale perspektiver. Elevene skal få kunnskap om det norske språket som system, hvordan språk og tekstformer har endret seg gjennom historien og hvordan språket brukes i ulike teksttyper. De får mulighet til å utforske og oppleve norske forfattere i tillegg til forfattere fra Sápmi/Sábme/Saepmie og verdenslitteraturen. I hovedområdet arbeides det også med å utvikle et bevisst forhold til egen flerspråklighet.
2 av 14