Læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk (NOR3-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter påbygging til generell studiekompetanse – yrkesfaglige utdanningsprogram
Muntlige tekster
- problematisere norskfaglige emner i framføringer og diskusjoner
- sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
- analysere og vurdere sammenhengen mellom innhold, virkemidler og hensikt i muntlige sjangere
- tolke fra samisk til norsk i dagligdagse situasjoner og i saker som er knyttet til skolen og lokalsamfunnet
Skriftlige tekster
- reflektere over innholdet i et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen fram til 1870, lest i moderne språkform
- skrive litterære tolkninger og andre resonnerende tekster
- gjøre rede for et utvalg nordiske tekster i oversettelse og i original
- lese og analysere eksperimenterende og modernistiske tekster
- begrunne egne lesevalg og formulere problemstillinger til tekstene
- vurdere argumentasjon i andres tekster
- bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangere
- beherske formverk og tekstbinding
- skrive klart disponerte tekster med tydelig fokus og saklig argumentasjon
- skrive essay med utgangspunkt i litterære tekster og norsk tekst- og språkhistorie
Sammensatte tekster
- analysere og vurdere ulike sjangere i tekster hentet fra TV, film og Internett
- analysere og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål
- bruke ulike medier for å presentere ulike teksttyper
- sammenlikne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
- analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av begreper fra retorikken
Språk og kultur
- gjøre rede for viktige utviklingslinjer og noen sentrale forfatterskap i norsk litteratur på 18. og 19. hundretallet
- drøfte fellesskap og mangfold, kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et bredt utvalg norske og oversatte samtidstekster i ulike sjangere
- gjøre rede for hvordan litteratur og andre kunstuttrykk i og utenfor Norge har påvirket hverandre de siste århundrene
- utforske likheter og ulikheter i konstruksjonen av ”det samiske” og ”det norske” i tekster fra samisk og norsk litteratur
- gjøre rede for særtrekk ved et utvalg norske talemålsvarianter
- vurdere språklige nyanser ved oversettelser til norsk fra andre språk som eleven mestrer
- gjøre rede for hovedlinjene i norsk språkdebatt og språkpolitikk fra 1830-årene til vår tid
- drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag
- diskutere konsekvenser av fornorskingspolitikken i de samiske områdene
- bruke sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektroniske i egne arbeider
- gjennomføre arbeidet med en selvvalgt oppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne
13 av 14