Læreplan i norsk for elever med samisk som førstespråk (NOR3-01)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter 10. årstrinn
Muntlige tekster
- uttrykke egne meninger i diskusjoner og vurdere hva som er saklig argumentasjon
- referere muntlig fra taler, foredrag eller diskusjoner
- delta i utforskende samtaler om film og tekster hentet fra ulike litterære sjangere
- presentere et fagstoff muntlig med eller uten hjelpemidler
- beherske et variert ordforråd og uttrykke seg muntlig på en nyansert og situasjonstilpasset måte
- beskrive grafiske framstillinger av tall og andre data
Skriftlige tekster
- lese og skrive tekster i ulike sjangere, både skjønnlitterære og sakspreget
- formidle skriftlig egne leseerfaringer og leseopplevelser basert på analyse og refleksjon
- lese og samtale om enkle tekster på norsk sidemål
- bruke varierte lesestrategier tilpasset formålet med lesingen
- uttrykke seg med et variert og nyansert ordforråd
- gjenkjenne språklige virkemidler som humor og kontraster, symboler og språklige bilder
- vise hvordan tekster i ulike sjangere kan bygges opp på ulike måter
- bruke tekstbehandlingsverktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid
- bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte og referere til benyttede kilder
Sammensatte tekster
- bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster
- gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knyttet til publisering og bruk av andres tekster
Språk og kultur
- reflektere over innhold, form og formål i et utvalg samtidstekster og sakprosa, på bokmål og nynorsk
- gjøre rede for hvordan verdier, tenkemåter og forestillinger framstilles i norske og oversatte tekster fra samisk og andre kulturer
- presentere resultatet av arbeidet med et selvvalgt emne med utgangspunkt enten i et forfatterskap, et litterært tema eller et språklig tema
- gjøre rede for bakgrunnen for at det er to offisielle språk i Norge og diskutere hvordan norsk og samisk har påvirket hverandre
- forklare bakgrunnen for at det er to likestilte norske skriftspråk og samtale om språkdebatt i Norge i dag
9 av 14