Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-03)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter 2. årstrinn
Muntlig samhandling
- leke, improvisere og eksperimentere med håndform, rytme, bevegelse, tegn og meningsbærende elementer
- uttrykke sine egne følelser og meninger
- fortelle sammenhengende om opplevelser og erfaringer
- samtale om hvordan valg av tegn, ansiktsuttrykk og kroppsspråk skaper ulik mening i tegnspråktekster
- lytte og gi respons til andre i samtaler og under framføringer
- delta aktivt i samtaler i små og store grupper
- samtale om personer og handling i eventyr og fortellinger
Tegnspråktekster
- avlese enkle tekster med sammenheng og forståelse
- forstå og samtale om innholdet i enkle tegnspråktekster
- bruke egne kunnskaper og erfaringer for å forstå og kommentere innholdet i avleste tekster
- lage enkle tekster på tegnspråk
- arbeide kreativt med tekstskaping på tegnspråk
- uttrykke sine egne tekstopplevelser gjennom tegnspråk, tegninger, bilder og bevegelse
Språk og kultur
- samtale om likheter og forskjeller i ulike teksttyper
- møte flere håndalfabet og ta ett av dem aktivt i bruk
- forbinde bokstavene i håndalfabetet med de skriftlige symbolene
- forbinde talltegn med tallbegreper
- samtale om steds- og persontegn og diskutere opprinnelse til slike tegn
6 av 14