Læreplan i norsk tegnspråk (NOR4-03)
Utgått
Denne læreplanen har utgått.
Etter 4. årstrinn
Muntlig samhandling
- samhandle med andre gjennom lek, dramatisering, samtale og diskusjoner, og praktisere regler for gruppesamtaler
- fortelle, forklare, gi og ta imot beskjeder
- forklare hvordan man gjennom språk kan krenke andre
- begrunne egne valg av tekstproduksjon og tekstlesing
- gi uttrykk for sine egne tanker og opplevelser om barnelitteratur, teater, filmer, dataspill og TV-programmer
- framføre tegnspråktekster for medelever
- forklare hvordan en tolk brukes
Tegnspråktekster
- avlese og referere innholdet i skjønnlitteratur og fagtekster for barn
- forstå og samtale om tegnspråktekster for barn
- trekke slutninger på grunnlag av forståelse for sammenheng mellom deler og helhet i tekster
- utvikle og bruke avlesingsstrategier målrettet for å lære
- oversette enkle tekster fra norsk til tegnspråk og fra tegnspråk til norsk
- lage fortellinger, poesi og sakpreget tekst på tegnspråk
- beherske et tilstrekkelig tegn- og begrepsforråd til å kunne utrykke kunnskap, erfaring, opplevelser, følelser og egne meninger
- diskutere egne og andres tekster
- gjenkjenne og bruke de språklige virkemidlene gjentakelse, kontrast og enkle språklige bilder
- bruke digitale verktøy i arbeid med tekstskaping
- ordne tekster med tittel, innledning og avslutning
- finne opplysninger i en sammensatt tekst bestående av tegn og illustrasjon
- lage fortellinger ved å kombinere tegnspråk og bilder
- drøfte noen estetiske virkemidler i tegnspråktekster
Språk og kultur
- uttrykke tanker om tekster fra ulike tider og kulturer
- beskrive geografiske varianter av tegnspråk
- gjenkjenne og avlese svensk enhåndsalfabet
- gjenkjenne og avlese svensk enhåndsalfabet
- avlese og forstå noe svensk og dansk tegnspråk
- beskrive noen av funksjonene til ulike ytringer og setningstyper
- samtale om noen likheter og forskjeller mellom tegnspråk og norsk
- beskrive likheter og forskjeller mellom døvekultur og norsk kultur før og nå
- gjøre rede for enhåndsalfabetet, tohåndsalfabetet og det samiske håndalfabetet
- beskrive møteplasser for døvekultur før og nå
7 av 14