Vg2 fiske og fangst (FFA02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter fartøy og redskaper
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- fangste med ulike redskaper og forklare oppbyggingen og virkemåten til redskapene
- gjennomføre vedlikehold og reparasjon av fiske- og fangstredskaper
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere seilas ved bruk av sjøkart, farvannsbeskrivelser, sjømerker og navigasjonsmidler
- hente inn og vurdere meteorologiske observasjoner
- bruke sjøveisregler og holde brovakt i samsvar med godt sjømannskap
- manøvrere og fortøye fartøy under vedledning
- gjøre rede for operasjon av fartøy med hensyn til værforhold, strøm, tidevann og atferden til fisken
- regne ut stabiliteten til fartøy i ulike lastekondisjoner
- laste og losse fartøy i samsvar med gjeldende regelverk
- håndtere avfall og forebygge skadelige utslipp etter gjeldende regelverk
- bruke sikkerhetsstyringssystem for fiskefartøy etter gjeldende regelverk og gjøre rede for hva ISM-koden har å si for drift og sikkerhet
- gjøre rede for hovedfunksjonene og ansvarsfordelingen til bemanningen om bord
- vurdere risiko for arbeidsoperasjoner om bord
- uføre oppgaver etter sikkerhets- og beredskapsplanen om bord
- velge ut og bruke personlig verneutstyr ved ulike arbeidsoperasjoner om bord
- vedlikeholde og reparere fartøy og produksjonsutstyr etter vedlikeholdsplanen for fartøyet
- starte, stoppe og utføre rutinemessig vedlikehold av en motor
- gjøre rede for hvordan dekksutstyr om bord er bygd opp og fungerer
- gjøre rede for innholdet i ISPS-koden
- bruke maritim radio etter gjeldende regelverk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i fartøy og redskaper når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenking til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i fartøy og redskaper. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over sin eigen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget fartøy og redskaper ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenking, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget fartøy og redskaper basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.
Eleven må dokumentere gjennomført kurs i grunnleggende sikkerhetsopplæring i tråd med gjeldende regelverk og krav fra Sjøfartsdirektoratet.