Vg2 fiske og fangst (FFA02‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter fangst og kvalitet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke arbeidsklær og værneutstyr om bord og følge rutiner for god hygiene
- fangste med hensyn til dyrevelferd, råstoffkvalitet, matvaresikkerhet og fangstverdi
- gjennomføre renhold etter gjeldende renholdsplan om bord
- utføre fangsting basert på biologien til de aktuelle artene
- gjennomføre disseksjon av ulike arter og gjøre rede for anatomien og fysiologien til arten
- drøfte økologiske konsekvenser av fiske og næringsvirksomhet, og fiske i tråd med prinsipper om bærekraft
- følge gjeldende reguleringer for ulike fiskeri
- bruke metoder for seleksjon og fangstavgrensing med ulike redskaper, og vurdere hva disse metodene har å si for bærekraftig forvaltning
- gjennomføre førstehåndsbehandling av råstoff etter gjeldende regelverk
- bruke fangstbehandlingsutstyr om bord og vurdere påverkningen dette har på råstoffkvaliteten
- bruke bearbeidingsmetoder for ulike arter og vurdere hvordan disse påvirker kvaliteten på råstoffet og graden av råstoffutnyttelse
- bruke kvalitetssikringssystem og følge standarder om bord
- gjøre rede for sammenhengen mellom fangstinntekter, kostnader, lott og hyreoppgjør
- gjøre rede for organisasjoner og forvaltningsnivå i næringen
- drøfte hvilke krav og forventninger som blir stilt til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og beskrive hvilke plikter og retter arbeidsgiveren og arbeidstakeren har i arbeidslivet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Elevene viser og utvikler kompetanse i fangst og kvalitet når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenking til å løse arbeidsoppgaver i programfaget.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Læreren kan gi arbeidsoppgaver som dekker flere eller alle programfagene. Læreren og elevene skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i fangst og kvalitet. Elevene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over sin eigen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i programfaget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i programfaget fangst og kvalitet ved avslutningen av opplæringen i programfaget. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin i programfaget på varierte måter. Med utgangspunkt i kompetansemålene skal læreren vurdere hvordan eleven viser forståelse, evne til refleksjon og kritisk tenking, og hvordan eleven mestrer utfordringer og løser oppgaver i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i programfaget fartøy og redskaper basert på kompetansen eleven viser ved å planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere eget faglig arbeid.