Historie (HIS01‑03)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål og vurdering vg3 – påbygging til generell studiekompetanse
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne
- reflektere over korleis fortida formar oss som menneske, og korleis våre fortolkingar av fortida er prega av notidsforståing og forventningar til framtida
- drøfte i kva grad utviklinga i ulike periodar har vore prega av brot eller kontinuitet, og vurdere kva som gjer ei hending i fortida betydningsfull
- reflektere over korleis fortida blir brukt i lokalmiljøet og av ulike aktørar, og drøfte formålet med denne historiebruken
- utforske fortida ved å formulere problemstillingar, finne, vurdere og bruke ulikt materiale og presentere eigne slutningar
- utforske ein historisk person og diskutere hans eller hennar tenking, handlingsrom og val i lys av samtida han eller ho levde i
- samanlikne ulike framstillingar av ei hending og reflektere over at historiske framstillingar er prega av ståstaden og konteksten til opphavspersonen
- gjere greie for viktige endringar i korleis folk har skaffa seg mat og brukt naturressursar, og vurdere betydninga av dette for menneske og eit berekraftig samfunn
- presentere viktige demografiske endringar og vurdere årsakene til desse endringane og verknader av dei for menneske og samfunn
- gjere greie for korleis handel og økonomiske system har påverka maktforhold og folks liv
- beskrive samfunnsendringar frå antikken til tidleg nytid og vurdere betydninga for fordeling og legitimering av makt og folks moglegheiter til demokratisk deltaking
- beskrive kva plass religionen har hatt i samfunnet frå mellomalderen til vår tid, og vurdere kva betydning han har hatt for korleis folk har oppfatta seg sjølve og andre
- gjere greie for tankar og ideologiar som har lege til grunn for politiske omveltingar frå opplysningstida til i dag, og vurdere kva dei har betydd for utviklinga av det moderne demokratiet
- reflektere over korleis teknologiske omveltingar frå den industrielle revolusjonen til i dag har endra folks liv og forma forventningar til framtida
- gjere greie for årsaker til at menneske har migrert, og diskutere kulturmøta sett frå ulike perspektiv
- gjere greie for årsaker til at kolonimakter la under seg landområde, og vurdere kva konsekvensar dette fekk
- beskrive bakgrunnen for verdskrigane og eit utval andre sentrale krigar eller konfliktar på 1900-talet og reflektere over om fredsslutningane bidrog til å skape fred og forsoning
- utforske handlingsrommet og valmoglegheitene til ein person i ein konfliktsituasjon og vurdere konsekvensar av vala personen har gjort
- reflektere over korleis ideologiar og tankesett på 1900-talet og fram til i dag har bidrege til undertrykking, terror og folkemord som holocaust
- analysere korleis framstillingar av fortida har blitt brukte i Noreg for å skape nasjonal identitet, og drøfte kva verknader dette har hatt for ulike grupper
- utforske korleis folk har arbeidd for myndiggjering og frigjering i norsk og samisk historie, og gjere greie for korleis dei samstundes har bidrege til utviklinga av demokratiet
- gjere greie for velferdsutviklinga i Noreg på 1900-talet og drøfte konsekvensar for folks liv
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevane utviklar og viser kompetanse i historie på vg3 påbygging til generell studiekompetanse når dei bruker historiefaglege metodar og historiefagleg materiale for å finne svar, og når dei forstår folks utfordringar og handlingar i historiske kontekstar. Dei utviklar og viser òg kompetanse når dei formulerer faglege problemstillingar, og når dei finn og kritisk bruker historisk materiale i refleksjon og argumentasjon til å konstruere historieforteljingar. Elevane utviklar og viser vidare kompetanse når dei presenterer ulike perspektiv på fortidige hendingar, og når dei reflekterer over korleis framstillingar av fortida blir brukte, og korleis fortida bidreg til å prege dei sjølve som menneske.
Læraren skal leggje til rette for elevmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom munnlege, skriftlege og praktiske måtar å tileigne seg og vise kompetanse i faget på, og gjennom å la elevane få vere nysgjerrige og aktivt kunnskapssøkjande. Læraren og elevane skal vere i dialog om elevane si utvikling i historie. Elevane skal få høve til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevane viser, skal dei få høve til å setje ord på kva dei opplever at dei får til, og reflektere over eiga fagleg utvikling. Læraren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at elevane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i historie.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal vere uttrykk for den samla kompetansen eleven har i historie ved avslutninga av opplæringa etter vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Læraren skal planleggje og leggje til rette for at elevane får vist kompetansen sin på varierte måtar som inkluderer forståing, refleksjon og kritisk tenking, i ulike samanhengar. Læraren skal setje karakter i historie basert på kompetansen eleven har vist når eleven har brukt kunnskapar og ferdigheiter i kombinasjon.