Kommunikasjon og kultur (KKM01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kommunikasjon og kultur 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive og bruke teorier om kultur, tegn, språk, argumentasjon og kommunikasjon
- sammenligne hvordan ulike kulturer uttrykker normer, verdier og tradisjoner
- forstå hvordan kulturer og kulturelle normer skaper forutsetninger for tekstskaping
- beskrive og reflektere over hvordan kommunikasjon påvirkes av kulturelle og sosiale faktorer
- utforske og beskrive interkulturell kommunikasjon
- drøfte ulike mediers betydning for individ og samfunn
- analysere hvordan tekster fra ulike tekstkulturer er komponert og satt sammen av ulike elementer
- utforske og tolke egen og andres bruk av verbal og ikke-verbal kommunikasjon i ulike kommunikasjonssituasjoner
- utvikle tekster tilpasset ulike kommunikasjonssituasjoner
- vurdere kilders troverdighet og bruke dem på en etterrettelig måte
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i kommunikasjon og kultur 1. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de kommuniserer verbalt og ikke-verbalt, tilpasset formål, mottaker og kulturkontekst. Videre viser og utvikler de kompetanse når de anvender fagbegreper og teorier i vurderinger, drøftinger og analyser av kjente og ukjente tekster og kulturuttrykk. De viser også kompetanse når de bruker digitale verktøy, medier og ulike kilder på en selvstendig, kritisk og ansvarlig måte.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å ta i bruk varierte strategier og læringsressurser for å tilegne seg og vise kompetanse i faget, og gjennom å la elevene få være nysgjerrige, kreative og aktivt kunnskapssøkende. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kommunikasjon og kultur 1, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring, slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i kommunikasjon og kultur 1.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter kommunikasjon og kultur 1. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kommunikasjon og kultur 1 basert på den samlede kompetansen eleven har vist ved å utforske et bredt utvalg kulturuttrykk ved hjelp av teorier og metoder, ved å utforske sammenhengen mellom kommunikasjon og kultur, og ved å utvikle tekster tilpasset formål, mottaker og kulturkontekst.