Kommunikasjon og kultur (KKM01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kommunikasjon og kultur 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for og bruke teorier om diskurs, semiotikk, pragmatikk og kultur
- analysere og drøfte hvordan kommunikasjon påvirkes av sosiale faktorer og kulturelle verdier
- analysere forholdet mellom kommunikasjon og makt i lokale og globale sammenhenger
- analysere og sammenligne språklige mønstre og samtaleformer
- tolke og drøfte hvordan kommunikasjonsteknologi påvirker mellommenneskelige relasjoner og selvrepresentasjon
- analysere og reflektere over kulturuttrykks rolle i identitetsdannelse
- drøfte og sammenligne hvordan tekster skaper, bevarer og utfordrer kulturers virkelighetsforståelse
- analysere samspillet mellom verbale og ikke-verbale uttrykksformer i ulike kommunikasjonsprosesser
- reflektere over og drøfte interkulturell kommunikasjon
- planlegge og vurdere egen og andres kommunikasjon
- planlegge, gjennomføre og presentere et selvvalgt faglig emne
- vurdere kilders relevans og troverdighet og bruke dem på en etterrettelig måte
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i kommunikasjon og kultur 3. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de kommuniserer og samhandler skriftlig og muntlig, tilpasset kommunikasjonssituasjonen. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker fagbegreper og teorier i analyser, vurderinger og drøftinger av kjente og ukjente tekster og kulturuttrykk, og når de bruker digitale verktøy, medier og kilder på en selvstendig, kritisk og ansvarlig måte.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte muntlige, skriftlige og praktiske måter å tilegne seg og vise kompetanse i faget på, og gjennom å la elevene få være nysgjerrige, utforskende og aktivt kunnskapssøkende. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kommunikasjon og kultur 3, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring, slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i kommunikasjon og kultur 3.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter kommunikasjon og kultur 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kommunikasjon og kultur 3 basert på den samlede kompetansen eleven har vist ved å utforske, analysere og drøfte et bredt utvalg tekster i et kommunikativt perspektiv ved hjelp av relevante teorier og metoder, og ved å skape tekster tilpasset formål og mottakergruppe.