Kommunikasjon og kultur (KKM01‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter kommunikasjon og kultur 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- gjøre rede for og bruke teorier om diskurs, sjanger, estetikk, retorikk og litteratur
- utforske og beskrive hvordan tekstkulturer utvikles og endres
- analysere og sammenligne hvordan tekster blir komponert av grammatiske, tekstuelle og estetiske elementer
- tolke og drøfte hvordan tekster bidrar til å skape, bevare og utfordre kulturers virkelighetsforståelse
- utforske og analysere hvordan kulturelle normer og verdier uttrykkes gjennom kommunikasjon
- analysere og drøfte hvordan endring i kommunikasjonsteknologi påvirker utforming og mottagelse av tekst
- utvikle og presentere egne tekster tilpasset ulike kommunikasjonssituasjoner
- planlegge og vurdere egen og andres kommunikasjon
- planlegge, gjennomføre og presentere en sammenlignende analyse av et selvvalgt tekstutvalg
- vurdere kilders relevans og troverdighet og bruke dem på en etterrettelig måte
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i kommunikasjon og kultur 2. Elevene viser og utvikler kompetanse i faget når de kommuniserer skriftlig og muntlig, tilpasset kommunikasjonssituasjonen. Videre viser og utvikler de kompetanse når de bruker fagbegreper og teorier i analyser, vurderinger og drøftinger av kjente og ukjente tekster, og når de bruker digitale verktøy, medier og kilder på en selvstendig, kritisk og ansvarlig måte.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte muntlige, skriftlige og praktiske måter å tilegne seg og vise kompetanse i faget på. Læreren skal også fremme lærelyst gjennom å la elevene få være nysgjerrige, utforskende og aktivt kunnskapssøkende. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kommunikasjon og kultur 2, og elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglige utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring, slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i kommunikasjon og kultur 2.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har ved avslutningen av opplæringen etter kommunikasjon og kultur 2. Læreren skal planlegge og legge til rette for at eleven får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kommunikasjon og kultur 2 basert på den samlede kompetansen eleven har vist ved å utforske, analysere og drøfte et bredt utvalg tekster i et kommunikativt perspektiv ved hjelp av relevante teorier og metoder, og ved å utvikle tekster tilpasset formål og mottakergruppe.