Kroppsøving (KRO01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske egen kroppslig bevegelse i lek og andre aktiviteter, alene og sammen med andre
- utforske og gjennomføre grunnleggende bevegelser som å krype, gå, løpe, hinke, satse, lande, vende og rulle i ulike miljøer ut fra egne forutsetninger
- øve på å avlevere, ta imot og leke med ulike redskaper og balltyper
- leke og være med sammen med andre i aktivitet i varierte bevegelsesmiljøer
- leke og utføre grunnleggende øvelser med tilvenning til vann, som å dykke, flyte, gli, skape framdrift, hoppe uti og orientere seg i vann
- forstå og praktisere enkle regler for samspill i ulike bevegelsesaktiviteter
- utforske naturen i nærmiljøet med varierte aktiviteter til ulike årstider
- forstå og praktisere turregler og bruke klær etter vær og forhold i naturen
- øve på trygg ferdsel i trafikken
- øve på trygg ferdsel ved vann og på å tilkalle hjelp
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kroppsøving på 1. og 2. trinn når de alene og sammen med andre deltar i, øver på og utfordrer egne muligheter for bevegelse i ulike bevegelsesaktiviteter, både inne og ute, i natur og nærmiljø.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte bevegelsesaktiviteter som elevene gjør alene og sammen med andre. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kroppsøving. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i bevegelsesaktivitet, lek og samspill, uteaktivitet i nærmiljø og trygg ferdsel i trafikken og ved vann.