Kroppsøving (KRO01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- trene på og skape nye varianter av lek, bevegelsesaktivitet og dans sammen med andre
- planlegge og gjennomføre metoder for øvelse og trening for å oppnå individuelle mål, også når man ikke fullt ut kan delta i aktiviteten
- bruke egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og bidra til å gjøre andre gode i aktivitet og samspill
- forebygge skader ved bevegelsesaktiviteter og utføre grunnleggende førstehjelp
- bruke kart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre
- bruke lokale tradisjoner for ferdsel i naturen under vekslende årstider
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kroppsøving på vg1 ved å øve og trene for å oppnå individuelle mål og utvikle bevegelsesaktiviteter, og ved å utforske lek og spill sammen med andre. Videre viser elevene kompetanse når de bruker egne ferdigheter og kunnskaper til å samarbeide og gjøre andre gode i aktivitet og samspill. Elevene viser også kompetanse ved å bruke lokale tradisjoner for ferdsel i naturen.
I kroppsøving er samspill med andre, øvelse og deltakelse i ulike bevegelsesaktiviteter og naturferdsel vesentlige trekk ved kompetansen i faget. Elevenes innsats er en del av kompetansen i kroppsøving. Innsats i kroppsøving innebærer at elevene prøver å håndtere faglige utfordringer etter beste evne uten å gi opp, viser selvstendighet, utfordrer sin egen fysiske kapasitet og samarbeider med andre.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte bevegelsesaktiviteter som elevene gjør alene og sammen med andre, og gjennom at de får vurdere eget arbeid i kroppsøving. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kroppsøving. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i bevegelsesaktivitet, lek og spill sammen med andre, førstehjelp, uteaktivitet og friluftsliv.