Kroppsøving (KRO01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og gjennomføre lek og spill sammen med andre i ulike bevegelsesaktiviteter
- øve på sammensatte bevegelser, alene og sammen med andre
- gjennomføre aktiviteter ut fra egne interesser og forutsetninger i dans, friluftsliv, idrettsaktiviteter og andre bevegelsesaktiviteter
- bruke kart, digitale verktøy og tegn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø
- forstå og praktisere regler for aktivitet og spill og respektere resultatene
- forstå ulikheter mellom seg selv og andre og delta i bevegelsesaktiviteter som kan være tilpasset ikke bare egne forutsetninger, men også andres
- utføre grunnleggende teknikker i svømming på magen, på ryggen og under vann
- vurdere sikkerhet i uteaktivitet og naturferdsel og gjennomføre selvberging i vann
- bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturer for friluftsliv
- gjøre rede for allemannsretten under ferdsel og opphold i naturen
- gjennomføre overnattingstur og reflektere over egne naturopplevelser
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kroppsøving på 5., 6. og 7. trinn når de deltar og lærer i varierte bevegelsesaktiviteter, praktiserer regler for aktivitet og spill og forstår ulikheter mellom seg selv og andre. Elevene viser også kompetanse gjennom å reflektere over bevegelsesaktiviteter, sosialt samspill, naturferdsel og naturopplevelser.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte bevegelsesaktiviteter som elevene gjør alene og sammen med andre, gjennom at elevene får vurdere eget arbeid i kroppsøving. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kroppsøving. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i bevegelsesaktivitet, lek, spill, selvberging i vann og friluftsliv i nærmiljøet.