Kroppsøving (KRO01‑05)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og gjennomføre leker, idrettsaktiviteter, danser og andre bevegelsesaktiviteter
- bruke kroppen til å utforske aktiviteter og utvikle grunnleggende bevegelser
- øve på og bruke basisferdigheter som å føre, kaste, sprette, sparke og ta imot ball i ulike bevegelsesaktiviteter
- være svømmedyktig ved å falle uti på dypt vann, svømme 100 meter på magen, og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene, stoppe og hvile i 3 minutter (og samtidig flyte på magen, orientere seg, rulle over og flyte på ryggen), og deretter svømme 100 meter på rygg og ta seg opp på land
- forstå og bruke regler for samhandling i spill og bevegelsesaktiviteter
- forstå kroppslig ulikhet mellom seg selv og andre, og inkludere andre i ulike bevegelsesaktiviteter
- utforske uteaktiviteter og samarbeide med andre under vekslende årstider i nærmiljøet
- lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng
- øve på trygg og sporløs ferdsel i naturen
- forstå og følge regler i trafikken
Underveisvurdering
Underveisvurdering skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kroppsøving på 3. og 4. trinn når de deltar i og øver for å lære i ulike bevegelsesaktiviteter, samarbeider og inkluderer andre i lek og samspill og utforsker uteaktiviteter i ulike årstider i nærmiljøet.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte bevegelsesaktiviteter som elevene gjør alene og sammen med andre, og når de øver på å vurdere eget arbeid i kroppsøving. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i kroppsøving. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i bevegelsesaktivitet, svømming, lek og samspill og uteaktivitet.