Drama og rytmikk (MUS03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske ulike teateruttrykk gjennom lek og dramatisering
- beskrive opplevelser gjennom språk og bevegelse
- utforske og leke med kroppsspråk, mimikk og håndformer
- beskrive og samtale om kreativ bruk av tegnspråk
- gjennomføre og presentere dans, samspill og visualisert sang
- utforske og bruke kostymer og rekvisitter
- leke med og presentere rytmeuttrykk i ulike tempo
- utforske noen instrumenter og bruke dem til lek og aktiviteter
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i drama og rytmikk på 1. og 2. trinn når de utforsker ulike uttrykk og bruker rytme og dramatiske elementer i lek og bevegelser.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får være aktive deltakere, og ved at de får oppleve mestring gjennom å være i bevegelse, leke og bruke sansene sine. Læreren skal være i dialog med elevene om deres utvikling i drama og rytmikk. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i å formidle egne opplevelser og erfaringer gjennom ulike uttrykksformer og aktiviteter.