Drama og rytmikk (MUS03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utforske og beskrive noen dramatiske grunnelementer
- dramatisere enkle handlingsforløp alene og sammen med andre
- utforske og sammenligne digitale verktøy og bruke dem i dramatiske uttrykksformer og rytmiske prosesser
- improvisere ulike former for bevegelse til ulike rytmer og aktiviteter
- utvikle og presentere kreativ bruk av tegnspråk, tegnspråkpoesi, visualisert sang og rytmeinstrumenter i enkle samspill
- utvikle og bruke enkle kostymer og rekvisitter
- utforske og sammenligne ulike former for kulisser
- utforske og sammenligne ulike sjangre og virkemidler i tegnspråkpoesi fra både Norge og andre land
- analysere og drøfte norske, samiske og andre kulturers uttrykksformer
- drøfte bruksområder for instrumenter og bruke grunnleggende fagbegreper knyttet til temaet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i drama og rytmikk på 3. og 4. trinn når de presenterer ulike uttrykk der de viser forståelse av og bruker ulike dramatiske, rytmiske og estetiske elementer. Elevene viser og utvikler også kompetanse når de utforsker og eksperimenterer med ulike kulturelle og språklige uttrykk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved at elevene får eksperimentere, og bruke fantasi og kreativitet. Læreren skal være i dialog med elevene om utviklingen deres i faget. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke rådene for å utvikle kompetansen sin i å bruke bevegelse og språk til å skape dramatiske og rytmiske uttrykksformer.