Drama og rytmikk (MUS03‑02)
Kjerneelementer
Dramatiske uttrykksformer
Elevene skal utforske og eksperimentere med grunnelementer i drama, skape egne dramatiske uttrykk og sette sammen ulike elementer i et dramatisk forløp. Elevene skal kunne ta utgangspunkt i en idé og videreutvikle den gjennom ulike prosesser som planlegging, design og gjennomføring. Skapende arbeid, samspill, samhandling og formidling skal stå sentralt i faget.
Rytmiske prosesser
Elevene skal bruke rytmiske grunnelementer som puls, rytme, tempo, dynamikk og form og se sammenheng mellom rytme og uttrykk. De skal også kunne reflektere over hvordan ulike rytmer kan påvirke og endre uttrykket, slik at det forsterker de emosjonelle og estetiske opplevelsene. Elevene må kunne gjøre et bevisst valg av rytme i framføringene sine.
Estetiske opplevelser
Elevene skal ha et bevisst forhold til de ulike elementene i en framføring, og kunne vurdere helheten i framføringen. Estetiske opplevelser er sentralt i alt de gjør, som bevegelse, scene, rekvisitter, kostyme, kulisser og scenesminke. De skal bruke praktiske ferdigheter, kreativitet og ulike materialer til å utvikle forståelse av elementenes egenskaper, funksjonalitet og uttrykk gjennom eget skapende arbeid.
Kulturforståelse
Elevene skal utforske samtidens visuelle kultur og kulturarv, og bruke det som inspirasjon for egen skapende praksis. De skal lære hvordan drama og rytmikk er med på å forme kultur, samfunnsutvikling og identitet. Elevene skal reflektere over hvordan digitaliseringen og globaliseringen påvirker og gjenspeiles i dramatiske og rytmiske uttrykk. Formidling av kultur skal skje gjennom kreative uttrykk, kunst og kulturelle innspill.