Drama og rytmikk (MUS03‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i drama og rytmikk er å kunne kommunisere med andre i ulike situasjoner og å kunne bruke språk i egne kulturelle uttrykk. Det innebærer at elevene skal kunne formidle opplevelser og refleksjoner på ulike måter og være bevisst på hvordan ulike språklige virkemidler kan påvirke formidlingen. Framføringer forutsetter evne til å være i dialog med andre, oppfatte, samhandle og gi konstruktiv kritikk. Utviklingen av muntlige ferdigheter i faget går fra å gi uttrykk for egne opplevelser og meninger til å reflektere over og drøfte komplekse temaer.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i drama og rytmikk er å kunne planlegge, utforme, produsere og bearbeide tekster tilpasset ulike formål og mottakere. Det innebærer å kunne ta utgangspunkt i et skriftlig format og gjøre det om til en visuell framstilling og å ta i bruk grafisk notasjon. Det innebærer også å kunne eksperimentere med sjangre. Utviklingen av å kunne skrive i faget går fra å kunne planlegge og beskrive ulike uttrykk, til å kunne utvikle manus og grafiske notasjoner og skrive tekster i ulike sjangre.
Å kunne lese
Å kunne lese i drama og rytmikk er å kunne lese og forstå ulike tekster i ulike sjangre. Tolkning og analyse av tekster og bilder er viktig for å forstå estetiske uttrykksformer. Det innebærer å avlese tegn og symboler knyttet til drama og rytmikk. Utviklingen av å kunne lese i faget går fra å kunne utforske og forstå generell informasjon til å kunne analysere og forstå fagbegreper og grafisk notasjon.
Å kunne regne
Å kunne regne i drama og rytmikk er å forholde seg til rytmer, takt, akter, symmetri og form. Det innebærer å utforske, skape og gjøre bruk av mønstre og strukturer, og varierte kombinasjoner av disse gjennom bevegelse. Det handler også om å kunne se samspillet mellom ulike elementer og beregne hvordan de vil påvirke hverandre. Utviklingen i å kunne regne i faget går fra å kunne lage, utøve og beskrive enkle mønstre og strukturer, og gjøre enkle beregninger av tid og rom, til en dypere kroppslig og kognitiv forståelse av presisjon og kompleksitet knyttet til rytme, takt, mønstre og strukturer, tid og rom.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i drama og rytmikk er å kunne bruke digitale verktøy og medier til å finne, oppleve og skape ulike kulturelle uttrykk. Ulike digitale verktøy brukes i både dramatisk og rytmisk skaping og til opptak og bearbeiding av bilde, lys og lyd. Digitale ferdigheter innebærer også å følge regler for opphavsrett og å utvise nettetikk. Utviklingen av digitale ferdigheter i faget går fra å kunne utforske og sammenligne digitale hjelpemidler til å kunne bruke digitale verktøy og teknologi strategisk og variert for å oppnå hensiktsmessige og kreative uttrykk. Utviklingen innebærer også å i stadig større grad kunne utøve god dømmekraft og bidra til ansvarlig samhandling.