Morsmål språklige minoriteter (NOR08‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- samtale om kjente emner, ta ordet etter tur og gi tilbakemeldinger på andres ytringer
- lytte til, forstå og gjengi innhold i egnede tekster og bearbeide tekster gjennom lek og dramatisering
- utvikle et grunnleggende faglig ordforråd og forstå og bruke ord og begreper som er sentrale for trinnets lærestoff
- kjenne til grunnleggende grammatiske begreper og bruke dem til å snakke om morsmålets grunnleggende strukturer, og om likheter og forskjeller mellom morsmålet og norsk
- lære seg å lese på morsmålet og forstå sammenhengen mellom talespråk og skriftspråk
- utvikle leseglede gjennom å lese egnede tekster med sammenheng og forståelse og reflektere over innholdet
- kjenne til noen grunnleggende regler for tegnsetting og rettskriving
- skrive enkle fortellende og beskrivende tekster og utforme enkle sammensatte tekster
- bruke grunnleggende tekstbehandlingsprogram
- bruke flerspråklige digitale læringsressurser og digitale ressurser på morsmål og norsk i kommunikasjon, og kjenne til grunnleggende regler for nettvett
- samtale om viktige høytider, tradisjoner og skikker i land der morsmålet brukes, og i Norge
- reflektere over sin egen flerspråklige situasjon og språklige utvikling i et flerkulturelt samfunn
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i morsmål for språklige minoriteter på nivå 1 når de utforsker og bruker morsmålet i lek og samhandling i ulike sammenhenger, både i dagligdagse situasjoner og i faglige kontekster. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de viser at de forstår sammenhengen mellom språklyd og skrift, og når de leser og skriver tekster på morsmålet.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom å la elevene prøve seg fram i aktiv og kreativ læring av muntlig og skriftlig språk. Læreren skal legge til rette for situasjoner der elevene kan bruke flerspråklig kompetanse på ulike måter, og reflektere over verdien av egen flerspråklighet. Videre skal læreren legge til rette for at elevene får reflektere over og samtale om egne og andres tekster. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i morsmål for språklige minoriteter. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledingen for å utvikle kompetanse i eget morsmål og forbedre forutsetningene for å lære norsk.