Morsmål språklige minoriteter (NOR08‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- føre faglige samtaler, begrunne egne meninger og argumentere saklig i diskusjoner
- bruke et bredt faglig ordforråd, forklare faglige begreper, gjengi innholdet i faglige tekster, og samtale om emner og fagstoff på trinnet
- utforske hvordan språk brukes i ulike sosiale sammenhenger
- bruke fagspråk for å beskrive morsmålet og sammenligne det med norsk
- reflektere rundt egen språklæring på morsmålet og på norsk
- lese, tolke og reflektere over innhold og form i skjønnlitterære tekster
- forstå innholdet i og kunne samtale om fagtekster
- bruke varierte og hensiktsmessige lesestrategier i arbeid med tekster i ulike sjangre
- skrive tekster i ulike sjangre, vurdere og revidere tekster etter tilbakemelding og gi tilbakemelding på andres tekster
- bruke og vurdere flerspråklige digitale læringsressurser og nettsteder
- planlegge og utforme ulike digitale tekster og bruke regler for nettvett
- utforske og reflektere over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet både i Norge og i land der morsmålet brukes
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i morsmål for språklige minoriteter på nivå 3 når de leser kortere og lengre tekster i ulike sjangre, samtaler om form og innhold og utforsker tekstenes kontekster. Elevene viser og utvikler også kompetanse i faget når de bruker fagspråk og når de reflekterer, eksperimenterer og argumenterer muntlig og skriftlig. Videre viser og utvikler elevene kompetanse i faget når de bruker kilder kritisk, anvender hensiktsmessige læringsstrategier og bruker flerspråklige digitale hjelpemidler. De viser og utvikler også kompetanse i morsmålet når de reflekter over sammenhengen mellom språk, kultur og identitet i et flerkulturelt og mangfoldig samfunn.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene være aktive og kreative i praktisk arbeid, samtaler og meningsutvekslinger. Læreren skal legge til rette for situasjoner der elevene kan reflektere over verdien av sin egen flerspråklighet og der de får vist sin flerspråklige kompetanse på ulike måter. Læreren skal legge til rette for at elevene kan bearbeide egne muntlige og skriftlige tekster etter kriterier og etter tilbakemeldinger fra andre. Læreren og elevene skal være i dialog om elevens utvikling i morsmål for språklige minoriteter. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetanse i eget morsmål og forbedre forutsetningene for å lære norsk.