Morsmål språklige minoriteter (NOR08‑02)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i faget morsmål for språklige minoriteter er å kommunisere på morsmålet i forskjellige situasjoner og å utvikle et faglig ordforråd og benytte det i arbeid med ulike emner og i ulike kommunikasjonssituasjoner. Morsmål for språklige minoriteter har ansvar for elevenes utvikling av muntlige ferdigheter på sitt eget morsmål. Utviklingen av muntlige ferdigheter i faget går fra å vise trygghet i enkle kommunikasjonssituasjoner til å bruke det muntlige språket stadig mer presist i ulike faglige situasjoner.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i faget morsmål for språklige minoriteter er å kommunisere, utforske, ytre seg og utrykke seg kreativt. Elevene skal utvide ordforrådet sitt og utvikle kompetanse i rettskriving og tekstoppbygging, og de skal utvikle kompetanse i å skrive tekster i ulike sjangre. Elevene skal bruke relevant teknologi, og de skal bearbeide tekster etter tilbakemelding. Morsmål for språklige minoriteter har ansvar for elevenes utvikling av skriftlige ferdigheter på sitt eget morsmål. Utviklingen av å kunne skrive i faget går fra den grunnleggende skriveopplæringen til å kunne uttrykke seg skriftlig med stadig større språklig sikkerhet i tekster i ulike sjangre.
Å kunne lese
Å kunne lese i faget morsmål for språklige minoriteter er å øve opp grunnleggende lesekompetanse på morsmålet og å lese for å lære, oppleve og reflektere. Minoritetsspråklige elever skal lære seg å lese på det språket de behersker best. Leseferdigheter på morsmålet bidrar til å styrke elevenes forutsetninger for å beherske det norske språket. Morsmål for språklige minoriteter har ansvar for elevenes utvikling av leseferdigheter på sitt eget morsmål. Utviklingen av å kunne lese på morsmål går fra den grunnleggende avkodingen og forståelsen av enkle tekster til å lese tekster i ulike sjangre og med ulike formål.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i faget morsmål for språklige minoriteter innebærer både å bruke flerspråklige digitale ressurser for å utvikle ordforråd og begrepsapparat, og å bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å innhente informasjon, skape og redigere tekster og kommunisere med andre. Utviklingen av digitale ferdigheter går fra å utforske ulike digitale ressurser til å bruke og vurdere digitale ressurser i kommunikasjon og læringsarbeid.