Samisk som andrespråk (SAS03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 1
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke ord og uttrykk om seg selv og de nære omgivelsene
- samtale om bilder, tekst og omgivelser
- fortelle om seg selv og de nære omgivelsene
- lytte til og arbeide kreativt med ulike uttrykk som joik, sang, roller, spill, og samiske fortellinger
- utforske og arbeide kreativt med språklyder, stavelser, språkelementer og rytmer
- lese og respondere på tekster
- skrive ord, setninger og korte tekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 3 på nivå 1 når de lytter til, leser og får anledning til å vise at de forstår tekster, og når de eksperimenterer med språket og skaper enkle tekster som kommuniserer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får være i bevegelse, bruke sansene sine, være utforskende og undrende og kreative. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 3. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å lære seg å snakke samisk.