Samisk som andrespråk (SAS03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 5
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk knyttet til samisk kultur og tradisjon
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler
- presentere ulike emner på hensiktsmessige måter
- utforske og arbeide kreativt med samiske ordtak og fortellinger
- lytte til, lese og samtale om tekster
- informere, fortelle, beskrive og uttrykke egne meninger muntlig og skriftlig
- lytte til andre samiske språk og sammenligne med eget språk
- bruke regler for rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 3 på nivå 5 når de deltar i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner hvor de skaper ulike typer muntlige og skriftlige tekster, og når de leser og samtaler om tekster.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide praktisk og kreativt, utforskende og oppdagende. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 3. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle ulike muntlige og skriftlige tekster.