Samisk som andrespråk (SAS03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 2
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke ord og uttrykk om egen hverdag og nære omgivelser
- samtale og fortelle om hendelser og planer
- gjøre rede for og presentere kjente emner
- lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster og samiske fortellinger
- skrive korte tekster som informerer, forteller og spør
- bruke tydelig uttale og forståelig ordbøying og setningsstruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 3 på nivå 2 når de lytter til, leser og kommenterer tekster, når de tar ordet etter tur i samtaler og utveksler informasjon, og når de bearbeider og skaper tekster som kommuniserer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får være aktive, utforskende og kreative. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 3. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for videre språklæring og for å snakke samisk i nye og ukjente kommunikasjonssituasjoner.