Samisk som andrespråk (SAS03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 5 og 6 påbygging til generell studiekompetanse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk knyttet til samisk kultur og tradisjon
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler
- presentere ulike emner på hensiktsmessige måter
- samtale om og arbeide kreativt med samiske ordtak og fortellinger
- lytte til, lese og samtale om tekster
- informere, fortelle, beskrive, uttrykke egne meninger muntlig og skriftlig
- lytte til andre samiske språk og sammenligne med eget språk
- bruke regler for rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
- bruke varierte ord og uttrykk om aktuelle hendelser og samisk kultur og tradisjon
- delta i spontane og planlagte samtaler
- lytte til, lese og samtale om skjønnlitterære tekster og saktekster
- informere, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig
- planlegge og utforme ulike typer tekster tilpasset innhold, formål og mottaker
- bruke kunnskap om rettskriving, ordbøyning, setningsstruktur og tekststruktur i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 3 på Vg3 påbygging til generell studiekompetanse når de leser og samtaler om tekster, og når de deltar i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner hvor de skaper ulike typer muntlige og skriftlige tekster og tilpasser språket til innhold, formål og mottaker.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide oppdagende og utforskende. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 3. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle sin muntlige og skriftlige kompetanse i faget.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som andrespråk, samisk 3 ved avslutningen av opplæringen etter Vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 3 basert på den muntlige og skriftlige kompetansen eleven har vist i faget.