Samisk som andrespråk (SAS03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 3
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk om interesser og fritid
- samtale og fortelle om opplevelser og planer
- utforske og presentere ulike emner
- lytte til, lese og arbeide kreativt med tekster
- utforske og samtale om samisk litteratur
- skrive tekster som informerer, forteller og spør
- bruke hensiktsmessig ordbøying og setningsstruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 3 på nivå 3 når de lytter til, leser og utveksler informasjon om tekster, når de følger opp innspill fra andre i samtaler, og når de skaper sammenhengende tekster som kommuniserer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får utforske og bruke kreativitet og fantasi. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 3. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for videre muntlig og skriftlig språklæring i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.
Standpunktvurdering
Standpunktvurdering etter nivå 3 gjelder sluttvurdering etter 10. trinn.
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som andrespråk, samisk 3 ved avslutningen av opplæringen etter nivå 3. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 3 basert på den muntlige og skriftlige kompetansen eleven har vist i faget.