Samisk som andrespråk (SAS03‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter nivå 4
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke varierte ord og uttrykk om arbeidsliv og samiske næringer
- delta i samtaler med relevante innspill, spørsmål og svar
- presentere faglige emner
- lytte til, lese og arbeide kreativt med samisk litteratur
- lese og finne relevant informasjon i tekster
- informere, fortelle og beskrive muntlig og skriftlig
- lytte til og samtale om samiske språk
- bruke sentrale regler for rettskriving, ordbøying, setningsstruktur og tekststruktur
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i samisk som andrespråk, samisk 3 på nivå 4 når de deltar i samtaler, når de leser, finner og videreformidler informasjon fra tekster, og når de skaper muntlige og skriftlige tekster som har sammenheng og kommuniserer.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsmåter der elevene får arbeide praktisk, utforskende og kreativt. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i samisk som andrespråk, samisk 3. Elevene skal få mulighet til å prøve seg fram. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å videreutvikle sine muntlige og skriftlige språkferdigheter i kjente og nye kommunikasjonssituasjoner.
Standpunktvurdering
Standpunktvurdering etter nivå 4 gjelder sluttvurdering etter Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram.
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i samisk som andrespråk, samisk 3 ved avslutningen av opplæringen etter nivå 4. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette én karakter i samisk som andrespråk, samisk 3 basert på den muntlige og skriftlige kompetansen eleven har vist i faget.