Læreplan i duodji (KHV2-01)
Etter 10. årstrinn
Bruksduodji/-duodje/-duedtie og design
- duddjot/duodjuhit/vïtnesjidh bruksgjenstander med tradisjonelle og moderne materialer og utføre enkle reparasjoner til gjenbruk
- vurdere egne valg av materialer, teknikker, ornamentikk, funksjon og kvalitet i eget arbeid
- beskrive arbeidsprosessen i duodji/duodje/duedtie ved bruk av fagterminologi
- designe ulike løsningsalternativer av et produkt ved hjelp av skisser eller modeller og digital programvare
- designe klær og drøfte behov, tradisjon, mote, pris og kvalitet i et forbrukerperspektiv
- samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk
- bruke og vedlikeholde de redskaper og verktøy som brukes i duodji/duodje/duedtie og ta ansvar for egen og andres sikkerhet ved bruk av verktøy
Visuell kommunikasjon
- bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
- bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
- drøfte virkemidler som visualiserer identitet og kulturell tilhørighet
- tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av virkemidler
- vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill
- stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer
Kunst og kunstduodji/-duodje/-duedtie
- diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene
- samtale om hvordan kunstnere i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video
- sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst og bruke dette som utgangspunkt for eget skapende arbeid
- samtale om nyskaping og utvikling innen kunst- og kunstduodji
Natur og arkitektur
- tegne hus og rom ved hjelp av topunktsperspektiv
- sette opp lávvu/låvdagoahte/låavthgåetie og beskrive organiseringen inne i lávvu/låvdagoahte/låavthgåetie eller gamme, utvikling av ulike lavvu-/låvdagoahte-/låavthgåetie- og gammetyper og bruk før og nå
- vurdere funksjonell innredning av rom, stil og smak og visualisere egne løsninger
- samtale arkitekttegninger og digitale presentasjoner av byggeprosjekter, og om hvordan natur og klima, kultur- og samfunnsforhold påvirker bygningers konstruksjon og plassering, valg av materialer, form, uttrykk og symbolfunksjon
9 av 10