Læreplan i duodji (KHV2-01)
Etter 2. årstrinn
Bruksduodji/-duodje/-duedtie og design
- lage enkle gjenstander og former i papir, ull, garn, tekstil og skinn ved å rive, klippe, lime og tvinne
- lage enkle gjenstander i leire, stein, skjell, bein og tre
- duddjot/duodjuhit/vïtnesjidh med enkle geometriske grunnformer
- gjenkjenne og beskrive enkle bruksgjenstander
Visuell kommunikasjon
- uttrykke egne opplevelser gjennom tegning
- blande og bruke primærfarger i eget skapende arbeid
- eksperimentere med form, farge og rytme i border ved bruk av mønstre fra duodji/duodje/duedtie
Kunst og kunstduodji/-duodje/-duedtie
- gjenkjenne kunstduodji/-duodje/-duedtie og kunst i skolens nærmiljø og bruke dette som utgangspunkt for eget skapende arbeid
- samtale om illustrasjoner i samiske og nordiske barnebøker og bruke det som utgangspunkt for eget skapende arbeid
- bruke dekorative elementer fra kunst og kunstduodji/-duodje/-duedtie i egne arbeider
Natur og arkitektur
- lage enkle modeller av lávvu/låvdagoahte/låavthgåetie, luovvi/luovve/sijhtie, iglo eller hus i naturmaterialer
- tegne hus fra nærmiljøet rett forfra og rett fra siden
- samtale om opplevelsen av ulike typer boliger og rom i nærmiljøet
6 av 10