Læreplan i duodji (KHV2-01)
Etter 7. årstrinn
Bruksduodji/-duodje/-duedtie og design
- innhente råvarer og bearbeide disse til duodji-/duodje-/duedtiematerialer og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping
- lage enkle bruksformer med ulike sammenføyningsteknikker i harde og myke materialer og anvende sentrale begreper fra duodji/duodje/duedtie
- bruke ulike teknikker til overflatebehandling av eget arbeid
- suohpput/suohppot/sööhpedh og lage band til ulike funksjoner
- beskrive form, farge og funksjon i klestradisjoner fra ulike områder i Sápmi/Sábme/Saepmie og samtale om klesstradisjoner fra andre urfolk
- bruke symaskin og enkelt elektrisk håndverktøy i en formgivingsprosess
- samtale om design i duodji/duodje/duedtie og industriell produksjon av kjente bruksgjenstander fra hverdagen og gjennomføre enkle forbrukertester
Visuell kommunikasjon
- bruke fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy
- benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
- skille mellom blanding av pigmentfarger og lysfarger
- samtale om hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke egenskygge og slagskygge i tegning
- bruke ulike grafiske teknikker i eget arbeid
- bruke ornamenter fra duodji/duodje/duedtie i eget skapende arbeid
- fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt
Kunst og kunstduodji/-duodje/-duedtie
- samtale om opplevelse av samiske og andre urfolks kunst og bruke dette i eget arbeid
- samtale om hvordan sentrale kunstnere i nasjonalromantikken, renessansen, impresjonismen og ekspresjonismen på ulike måter har satt spor etter seg
Natur og arkitektur
- bygge modeller av bolig eller uthus i målestokk med utgangspunkt i egne arbeidstegninger
- montere utstillinger og andre presentasjoner i ulike typer rom
- beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet, om hvordan samisk kultur og byggeskikk har påvirket moderne arkitektur og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger
8 av 10