Læreplan i duodji (KHV2-01)
Etter 4. årstrinn
Bruksduodji/-duodje/-duedtie og design
- sortere og navngi de vanligste naturmaterialer som brukes i duodji duodje/duedtie
- planlegge og lage enkle bruksgjenstander av ulike materialer gjennom å veve, tove, sy, strikke, spikke, sage, spikre og skru
- suohpput/ suohppot/sööhpedh, dvs. regne ut garnmengde, regne ut antall mønstertråder, tre i vevskje eller vev og flette med ulike enkle mønsterkombinasjoner
- bruke enkle hensiktsmessige håndverktøy i arbeid med leire, ull, tekstil, skinn, pels, tre, gress og snø
- eksperimentere med enkle geometriske grunnformer og mønstre fra duodji/duodje/duedtie både i konstruksjon og som dekorative formelementer
- undersøke, visualisere og presentere hvordan enkle bruksgjenstander har fått sin form, fra idé til ferdig produkt
Visuell kommunikasjon
- visualisere og formidle egne inntrykk i ulike teknikker og materialer
- benytte overlapping i arbeid med tegning og maling
- bruke enkle funksjoner i digitale bildebehandlingsprogram
- identifisere og samtale om bruk av samiske og andre symbolfarger
- lage enkle utstillinger av egne arbeider
Kunst og kunstduodji/-duodje/-duedtie
- bruke original kunst og kunstduodji/-duodje/-duedtie i skolens nærmiljø som utgangspunkt for eget arbeid
- bruke elementer fra helleristninger, runebommer og antikken som utgangspunkt for eget skapende arbeid
- samtale om hvordan kunstnere i ulike kulturer har visualisert natur og benytte dette som utgangspunkt for eget arbeid
- samtale om sin opplevelse av samisk og annen samtidskunst
Natur og arkitektur
- planlegge og bygge modeller av rom og gamme eller hus ved hjelp av digitale verktøy og enkle håndverksteknikker
- tegne rom og lávvu/låvdagoahte/låavthgåetie, gamme eller hus sett rett ovenfra, rett forfra og rett fra siden
- samtale om veier og bygninger med forskjellige bruksfunksjoner og deres plassering i natur og terreng i nærmiljøet
7 av 10