Vg3 bunadtilverkarfaget (BUN03‑02)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål
Mål for opplæringa er at lærlingen skal kunne
- planleggje, gjennomføre, vurdere og dokumentere eige arbeid
- analysere lokal og nasjonal bunadtilverkartradisjon og nytte historiske korrekte saumteknikkar i arbeid med bunader, skjorter og ytterplagg
- vurdere og utføre reparasjonar og omsaum på bunader
- ta mål, tilpasse mønster, prøve inn og tilpasse nye og eldre bunader til kunde
- velje og bruke tekstilar i ulike veveteknikkar i tilverking av ein bunad og gjere greie for korleis ulike val kan påverke kvaliteten og haldbarheita til bunaden
- anvende teknikkar for handsaum og maskinsaum og gjere greie for kva for teknikk som skal nyttast i den aktuelle bunaden og på tekstilt tilbehøyr
- nytte angitt syrettleiing for bunader, bunadsskjorter og tekstilt tilbehøyr
- nytte presse- og stiveteknikkar og før- og etterbehandlingsmetodar tilpassa materiale og bruksområde
- anvende dei mest utbreidde broderiteknikkane for bunader og bunadsskjorter
- gjere greie for grunnprinsippa for rekonstruksjon av folkedrakter og mønsteravtak frå eldre plagg
- berekne tid og pris på eigne produkt, og gjere greie for korleis ulike val påverkar tidsbruk og lønnsemd
- gjere greie for forskjellen på bunad og folkedrakt, både stilhistorisk og saumteknisk, og bruke denne kunnskapen i eige arbeid
- bruke fagterminologi i kommunikasjon med kundar, kollegaer og andre samarbeidspartnarar knytte til tilverking av bunader
- gjere greie for bunadsbruk og korleis bruken i dag tek vare på ein levande tradisjon
- rettleie kundar i bruk og vedlikehald av bunad og med tilbehøyr som draktsølv, hovudplagg og fottøy
- utforske og bruke faget si historie og eigenart til å formidle og vidareføre tradisjonell kunnskap om bunadtilverking og til å rettleie kundar
- anvende og halde ved like maskiner og utstyr og følgje gjeldande regelverk for helse, miljø og sikkerheit i arbeidet på verkstaden
- finne og vurdere informasjon for å drøfte faglege spørsmål og problemstillingar og utvise kjeldekritikk
- gjere greie for gjeldande lovverk om opphavsrett og marknadsføring og følgje dette i eige arbeid
- bruke formålstenlege arbeidsstillingar og gjere greie for gode arbeidsrutinar i ein produksjon
- arbeide etter regelverk og avtalar som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjere greie for pliktene og rettane til arbeidsgivaren og arbeidstakaren
Undervegsvurdering
Undervegsvurderinga skal bidra til å fremje læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingane viser og utviklar kompetanse i vg3 bunadtilverkarfaget når dei bruker kunnskapar, ferdigheiter og kritisk tenking til å løyse arbeidsoppgåver i faget.
Instruktøren skal leggje til rette for lærlingmedverknad og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgåver. Instruktøren skal vere i dialog med lærlingane om utviklinga deira i vg3 bunadtilverkarfaget. Lærlingane skal få høve til å uttrykkje kva dei opplever at dei meistrar, og til å reflektere over si eiga faglege utvikling. Instruktøren skal gi rettleiing om vidare læring og tilpasse opplæringa slik at lærlingane kan bruke rettleiinga for å utvikle kompetansen sin i faget