Fiske og fangst – modulstrukturert opplæring for voksne (FFA05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter fangst og redskap
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere fiske og fangst på fartøy i tråd med gjeldende regelverk
- gjennomføre førstehåndshåndtering, behandling og oppbevaring av fangst om bord som sikrer råstoffkvaliteten i henhold til gjeldende regelverk
- vurdere og gjennomføre vedlikehold og reparasjon av fiskeredskaper
- levere sjømatprodukter til landanlegg etter gjeldende kvalitetsforskrifter og markedskrav
- rapportere og dokumentere arbeidsoppgaver på engelsk og norsk
- bruke dekksutstyr, maskiner, instrumenter og redskaper på fartøy i tråd med gjeldende regelverk
- bruke metoder for seleksjon og fangstbegrensning med ulike redskaper, og vurdere effekten av disse metodene
- tolke og bruke formler som gjelder dagligliv og yrkesliv (hentet fra Læreplan i matematikk P)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen fangst og redskap når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen fangst og redskap. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget. Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i fangst og redskap. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.