Fiske og fangst – modulstrukturert opplæring for voksne (FFA05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter organisering, arbeidsforhold og forvaltning
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for arbeidsgiverens og arbeidstakerens plikter og rettigheter
- gjøre rede for sammenhenger mellom omsetning, fangstinntekter, lott og hyreoppgjør
- følge gjeldende reguleringer for aktuelle fiskeri (hentet fra Læreplan i vg2 fiske og fangst)
- utøve fiske og fangst på en bærekraftig måte i tråd med miljøkrav og drøfte konsekvensene av overbeskatning
- lese, bruke og lage regneark i arbeidet med budsjett, anbud og kostnadsberegning knyttet til naturbruk, og vurdere hvordan ulike faktorer påvirker resultatet (hentet fra Læreplan i matematikk P)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen organisering, arbeidsforhold og forvaltning når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen organisering, arbeidsforhold og forvaltning. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget. Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i organisering arbeidsforhold og forvaltning. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.