Fiske og fangst – modulstrukturert opplæring for voksne (FFA05‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter drift av fartøy
Mål for opplæringen er at lærlingen skal kunne
- bruke navigasjonsinstrumenter og navigasjonshjelpemidler for å planlegge, gjennomføre og vurdere sikker seilas
- bruke fortøynings- og ankringsutstyr, og vurdere tilstanden på utstyret
- kommunisere med maritim radio på norsk og engelsk etter gjeldende regelverk
- gjøre rede for og ta hensyn til driftsbegrensninger på bakgrunn av meteorologiske observasjoner og værmeldinger, og vurdere hvordan vær og vind kan påvirke sikkerhet til mannskap, fartøy og last
- gjøre rede for operasjon av fartøy med hensyn til værforhold, strøm, tidevann og atferden til fisken (hentet fra Læreplan i vg2 fiske og fangst)
- bruke sjøveisregler og holde brovakt i samsvar med godt sjømannskap (hentet fra Læreplan i vg2 fiske og fangst)
- planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere seilas ved bruk av sjøkart, farvannsbeskrivelser, sjømerker og navigasjonsmidler (hentet fra Læreplan i vg2 fiske og fangst)
- planlegge og gjennomføre lasting og lossing, og vurdere hvordan dette påvirker stabiliteten til fartøyet
- merke og sikre last i tråd med gjeldende regelverk
- gjennomføre vakthold og utkikkstjeneste i samsvar med instruks, og ta imot rorkommando på norsk og engelsk
- gjennomføre og dokumentere daglig ettersyn og vedlikehold av fartøy og utstyr i tråd med vedlikeholdssystemet på fartøyet
- lytte til, forstå og bruke fagterminologi muntlig og skriftlig i arbeidssituasjoner (hentet fra Læreplan i engelsk)
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse. Lærlingene viser og utvikler kompetanse i modulen drift av fartøy når de bruker kunnskaper, ferdigheter og kritisk tenkning til å løse arbeidsoppgaver i faget.
Instruktøren skal legge til rette for lærlingmedvirkning og stimulere til lærelyst gjennom varierte arbeidsoppgaver. Instruktøren og lærlingene skal være i dialog om lærlingenes utvikling i modulen drift av fartøy. Lærlingene skal få mulighet til å uttrykke hva de opplever at de mestrer, og reflektere over egen faglig utvikling. Instruktøren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at lærlingene kan bruke veiledningen for å utvikle kompetansen sin i modulen. Kompetansemålene i alle modulene skal forstås i lys av teksten om faget. Lærlingen skal ha én midtveisvurdering ved avslutningen av opplæringen i drift av fartøy. Midtveisvurderingen har karakteruttrykket godkjent/ikke godkjent.