Fiske og fangst – modulstrukturert opplæring for voksne (FFA05‑01)
Grunnleggende ferdigheter
Muntlige ferdigheter
Muntlige ferdigheter i vg3 fiske og fangst innebærer å forklare og begrunne arbeidsprosesser om bord på et fiskefartøy og å diskutere ulike forslag og løsninger. Videre innebærer det å forklare og beskrive prosesser og produkter og å bruke fagspråk i drøfting og refleksjon over faglige emner. Det innebærer også å tilpasse kommunikasjon til mottaker og formål og å kommunisere gjennom maritim radio.
Å kunne skrive
Å kunne skrive i vg3 fiske og fangst innebærer å rapportere og dokumentere ulike arbeidsoperasjoner, gjennomføre risikovurdering og utføre avviksrapportering om bord på et fiskefartøy. Det innebærer også digital kommunikasjon og informasjonsutveksling og å rapportere og melde inn fangst. Det innebærer videre å utforske og reflektere over faglige emner og å tilpasse faglige tekster til mottaker og formål.
Å kunne lese
Å kunne lese i vg3 fiske og fangst innebærer å bruke og vurdere informasjon i bruksanvisninger, beredskapsplaner, brann- og sikkerhetsplaner, risikovurderinger og sikkerhetsdatablad om bord på et fiskefartøy. Videre innebærer det å finne fram i og bruke gjeldende regelverk og reguleringer. Det innebærer også å hente inn meteorologiske observasjoner for planlegging av fiske.
Å kunne regne
Å kunne regne i vg3 fiske og fangst innebærer å anslå mengde og snittvekt av fangst. Videre innebærer det å gjøre overslag og regne ut maskestørrelse, lengde, areal og volum i forbindelse med vedlikehold og reparasjon av fiskeredskaper. Det innebærer også å gjøre utregninger til navigasjon, stabilitet og å gjøre overslag av fangstverdi og lott. Videre innebærer det å gjøre målinger og å sette opp og tolke tabeller, diagrammer og enkel statistikk.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter i vg3 fiske og fangst innebærer å formidle, presentere, kalkulere, hente inn og utveksle informasjon digitalt. Det innebærer å bruke digitale instrumenter til fiskeleting, fangsting, måling, kartlegging og kommunikasjon og å bruke elektroniske kart til navigasjon. Det innebærer også å utvikle etisk bevissthet og å vise digital dømmekraft.