Kvensk eller finsk som andrespråk (KEF01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- lytte, forstå, lese og bruke innøvde ord og fraser i nye situasjoner
- kommunisere i lek og bruke praktiske situasjoner til å lære språk
- leke og eksperimentere med språklyder, stavelser, ord og setninger
- fortelle om opplevelser eller erfaringer gjennom kreative og estetiske uttrykk
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kvensk eller finsk som andrespråk på 1. og 2. trinn når de gjenkjenner ord og fraser, og uttrykker seg muntlig med støtte i bilder og kroppsspråk. Videre viser og utvikler elevene kompetanse når de uttaler bokstavlyder og lyderer ord. De viser og utvikler også kompetanse når de får anledning til å formidle erfaringer fra kulturmøter, også på norsk.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene være i bevegelse, delta i lek, utforske, undre seg og bruke sansene sine i språklæringen. Læreren skal også legge til rette for at elevene utvikler muntlig og skriftlig språk gjennom å erfare at det å prøve seg fram, alene og sammen med andre er en del av det å lære. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kvensk eller finsk som andrespråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og hva de får til bedre enn tidligere. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å utvikle ferdighetene sine i å lese, skrive og snakke kvensk eller finsk.