Kvensk eller finsk som andrespråk (KEF01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i samtaler og tilpasse språket til formål og situasjon
- finne informasjon i skriftlige og muntlige tekster og bruke den i egen produksjon, også i produksjon av tekster knyttet til eget utdanningsprogram
- bruke metaspråk til å forklare og sortere språklige strukturer
- reflektere over og fortelle om flerspråklige samfunn på Nordkalotten og muligheter som språkkunnskaper gir i arbeidslivet og andre sammenhenger
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kvensk eller finsk som andrespråk på vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram når de deltar i samtaler og utveksler informasjon og meninger om kjente emner, og når de bruker språk som er tilpasset situasjon og mottaker både muntlig og skriftlig. De viser og utvikler også kompetanse i faget når de reflekterer over faglige emner og bruker grunnleggende språklige strukturer i muntlige og skriftlige tekster. Videre viser og utvikler de kompetanse når de får anledning til å reflektere over betydningen av flerspråklighet og hvilke muligheter språklige kunnskaper gir i et mangfoldig samfunn.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene utforske og bruke kreativitet og fantasi i språklæringen. Læreren skal legge til rette for at elevene får arbeide med faglige oppgaver både alene og sammen med andre. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram er en del av det å lære et språk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kvensk eller finsk som andrespråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide og videreutvikle egne muntlige og skriftlige tekster og til å bruke kvensk eller finsk i ulike kommunikasjonssituasjoner, inkludert situasjoner knyttet til eget utdanningsprogram.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kvensk eller finsk som andrespråk ved avslutningen av opplæringen etter vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kvensk eller finsk som andrespråk basert på kompetansen eleven har vist både muntlig og skriftlig.