Kvensk eller finsk som andrespråk (KEF01‑01)
Kompetansemål og vurdering
Kompetansemål etter vg3 påbygging til generell studiekompetanse
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- delta i og drive samtaler videre med relevante innspill
- delta aktivt med konstruktive innspill i samtaler
- finne og vurdere informasjon i ulike typer kilder og bearbeide og bruke informasjon i egen produksjon
- finne informasjon i ulike typer tekster og reflektere over denne i eget arbeid
- bruke kunnskap om hensiktsmessige språklige strukturer i produksjon og bearbeiding av tekster
- mestre og bruke sentrale språklige strukturer tilpasset kommunikasjonssituasjonen
- utforske og forklare hovedtrekkene i kvensk og finsk språkhistorie
- utforske det språklige og kulturelle mangfoldet i Norge og nabolandene, og reflektere over hvordan språk, kultur og tilhørighet er med på å skape identitet
Underveisvurdering
Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i faget. Elevene viser og utvikler kompetanse i kvensk eller finsk som andrespråk på vg3 påbygging til generell studiekompetanse når de tar initiativ til, opprettholder og avslutter samtaler, inkludert spontane samtaler om kjente emner. De viser og utvikler også kompetanse når de leser, finner implisitt informasjon og gir vurderinger av og reflekterer over innhold i ulike typer tekster. De viser og utvikler også kompetanse når de bruker sentrale språklige strukturer i muntlige og skriftlige tekster tilpasset innhold og mottaker. Til sist viser og utvikler de kompetanse i faget når de reflekterer over språk og identitet i et flerkulturelt samfunn.
Læreren skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst ved å la elevene utforske faglige spørsmål på ulike måter, alene og sammen med andre. Elevene skal få oppleve at det å prøve seg fram er en del av det å lære et språk. Læreren og elevene skal være i dialog om elevenes utvikling i kvensk eller finsk som andrespråk. Med utgangspunkt i kompetansen elevene viser, skal de få mulighet til å sette ord på hva de opplever at de får til, og reflektere over egen faglig utvikling. Læreren skal gi veiledning om videre læring og tilpasse opplæringen slik at elevene kan bruke veiledningen for å bearbeide og videreutvikle egne muntlige og skriftlige tekster og til å bruke kvensk eller finsk i ulike kommunikasjonssituasjoner.
Standpunktvurdering
Standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen eleven har i kvensk eller finsk som andrespråk ved avslutning av opplæringen etter vg3 påbygging til generell studiekompetanse. Læreren skal planlegge og legge til rette for at elevene får vist kompetansen sin på varierte måter som inkluderer forståelse, refleksjon og kritisk tenkning, i ulike sammenhenger. Læreren skal sette karakter i kvensk eller finsk muntlig basert på kompetansen eleven har vist i muntlige situasjoner, både spontane og planlagte. Læreren skal sette karakter i kvensk eller finsk skriftlig basert kompetansen eleven har vist i et utvalg kortere og lengre tekster i ulike sjangre og for ulike formål.